Hoe vordert de restauratie van het TBC-huisje? Week 23-24

Deze week heb ik de deuren van hun oude lijsten ontdaan en de glas in lood ramen verwijderd. Oorspronkelijk horen er namelijk drie raampjes in een T-verbinding in de deuren, en deze oorspronkelijke toestand ga ik ook terugbrengen.

Onder de oude lijsten zat een raster- of zeefstrip met heel veel stoffeerspijkertjes op de deur gespijkerd. Die spijkertjes moesten er allemaal af.

      
Vincent Scheerman

Op enkele plaatsen is ook de waarschijnlijk originele kleur naar boven gekomen.

Na het vullen van de gaten en het lijmen van de scheurtjes heb ik de randen van de lijsten geschuurd.

   

De zwaar geoxideerde stalen ring waar het huisje op moet draaien heb ik ontdaan van roest en geïmpregneerd met Owatrol en ijzermenie. Daarna heb ik het midden van het basement bepaald en daar de spil gemonteerd waarop het huisje moet draaien. Vervolgens heb ik ook de ring op het basement bevestigd.

   
   

De dorpels van de voorkant van het huisje waren losgerot en de verbindingen waren kapot. Ik heb de rotte stukjes weggestoken en opgevuld en de kapotte verbindingen verlijmd, opgevuld en geschuurd. Daarna heb ik ze in de menie gezet.

   

Wordt vervolgd…

 

Vincent Scheerman

Leave a Reply

