Hoe vordert de restauratie van het TBC-huisje? week 30

Deze week ben ik begonnen aan de vloer. Hierbij stuitte ik op een aantal ‘rotte’ uitdagingen. De onderkant van de vloer zit vol met houtrot. En ook aan de achterzijde is de balk over de hele breedte verrot. 

 

Er zijn extra planken en balken aangebracht om de instabiele verbindingen te ondersteunen. Als eerste heb ik de extra steunbalken verwijderd en de verbindingen gezekerd. Met een kapzaag en/of beitel en flessenhamer heb ik alle rotte stukken hout verwijderd. De grote en kleine gaten heb ik schoongemaakt en gevuld met houtrotvulmiddel of een nieuw stuk hout.

Van de rotte balk over de breedte van de vloer heb ik de helft weg gezaagd tot het schone hout. Het weggezaagde deel heb ik vervangen met een nieuw stuk grenenhout. Daarna heb ik de verbindingen voor de wieldragers opnieuw uitgebeiteld.

De draagbalken waar de wieltjes en de as op gemonteerd zijn heb ik van extra steunbalken voorzien zodat het geheel een grotere vloerbelasting kan hebben.

De as en de wieltjes zijn ontdaan van oxides en alle aangepaste en bewerkte delen zijn in de menie gezet.

Tijd voor vakantie!

Vincent Scheerman

Wordt vervolgd

Leave a Reply

