blog van stagiair Philip

Wie ben ik?
Ik ben Philip Verduyn Lunel, ik zit in de 4de klas van het Vossius Gymnasium in Amsterdam. Iedereen die in de 4de klas zit, is verplicht een week stage te lopen bij een bedrijf/instelling. Je kunt dan een maatschappelijke stage doen, bij een bedrijf zonder winstoogmerk, of een beroepsoriënterende stage bij een bedrijf/instelling. Ik koos voor een maatschappelijke stage en een museum sprak mij wel aan. Ik heb toen gezocht naar een museum dat bij mijn interesses paste en daar is Museum Boerhaave uitgekomen.

Wat dacht je van te voren wat je te wachten stond?
Ik dacht dat het een week zou worden waarbij ik vooral zou gaan assisteren en niet zo heel veel zelf zou doen. En vooral veel zou luisteren. Dat is het niet geworden, ik mag zelf een heleboel dingen doen, zoals een eigen rondleiding maken, ook wordt er bij vergaderingen naar mijn mening gevraagd, waardoor ik ook echt meedoe in het gesprek.

Wat was er anders dan je had verwacht?
In het museum werken best veel mensen, ik had veel minder verwacht. Er komt ook veel meer kijken bij een museum dan je in eerste instantie verwacht want je moet nieuwe exposities organiseren, rondleidingen regelen, bezoekers aantrekken etc. Dat is nog best veel werk. Ook werken er veel meer jongere mensen dan ik verwacht had. Ik had mensen rond de 50+ verwacht, maar er werken ook veel jongere mensen, waarvan het merendeel vrouw is, wat ik ook niet in eerste instantie had gedacht

Wat vond je het leukst van deze stage?
Het leukst van deze stage vond ik de rondleiding maken, ik heb daarbij heel veel geleerd wat ik eerst nog niet wist. Ik heb veel geleerd over hoe je de aandacht van het publiek bij jou moet laten en dat ze zich niet vervelen, want dan luisteren ze niet meer naar je. Ik heb dus heel veel dingen geleerd die ik op school nooit zou leren en dat vond ik heel interessant.

Wat vond je het mooist van de collectie van Museum Boerhaave?
Ik vond het kwadrant een hele interessante uitvinding, dat mensen daarmee afstanden tussen steden konden uitrekenen vond ik heel interessant. Ook omdat je in die tijd nog niet de middelen had die wij nu hebben. Ook vond ik het planetarium van Huygens erg mooi omdat het ook nog eens echt werkt.

Zou je later zelf in een museum willen werken?
Het zou me wel leuk lijken later in een museum te werken, maar er zijn niet zo heel veel musea die een collectie zoals Museum Boerhaave hebben. De meeste musea hebben vooral schilderijen en beelden, bij Museum Boerhaave is dat anders die hebben ook geneeskundige apparaten en microscopen en telescopen etc. En ik ben heel erg geïnteresseerd in juist dat soort dingen in een museum en niet in de schilderijen. Dus als ik ooit in een museum wil werken dan zijn er niet heel veel musea om uit te kiezen.

Philip

4 comments
  1. Anna Knaap said:

    Wat een geweldig initiatief dat het Boerhave middelbare scholieren mee laat draaien in het museum. Fantastisch dat deze student een eigen blog kon schrijven, rondleiding kon maken en actief deel kon nemen aan een vergadering. Dit is de manier om jonge mensen bij musea te betrekken en een nieuwe generatie te enthusiasmeren voor musea en de geschiedenis van de wetenschap. Bravo!

    • Wat een leuke reactie! Dank je wel! We hebben het erg leuk gevonden met Philip en laten graag zien hoe het museum werkt!

  2. Rietje Knaap said:

    Omdat ik zelf ook wel eens een blog schrijf vond ik het een gouden vondst van Philip om zijn blog te schrijven rondom vragen die hij zelf bedacht had. De vragen kwamen erg natuurlijk over, zodat je er niet op kwam dat hij daar zelf de hand in had gehad.

Leave a Reply

