Hoe vordert de restauratie van het TBC huisje?

U zult zich wel afvragen: hoe zit het toch met de restauratie van het TBC-huisje, die we voor de zomer stap voor stap konden volgen op de museumblog? Is de restauratiepoging mislukt? Is het TBC-huisje opgegeven? Gelukkig niet! Maar nadat het werk werd onderbroken voor de vakanties, volgde een intensieve periode van de opbouw (en afbraak) van tijdelijke tentoonstellingen, diverse andere museumwerkzaamheden en niet te vergeten: slecht weer. Veel van de werkzaamheden aan het TBC-huisje vinden namelijk in de openlucht plaats.

Maar sinds een week of twee ben ik weer volop bezig met het project. De zij- en achterwanden van het huisje verkeren in een redelijke toestand. Ik moest alleen wat reparaties van gespleten en gekrompen delen uitvoeren. De ramen en kozijnen wil ik in een later stadium aanpakken. De voordeuren en vooral de kozijnen heb ik afgewerkt en in de menie gezet.  

 

Ik heb glaslatten uit eikenhout gezaagd en in de sponningen geplaatst, glas besteld en gezet. Ook de deuren zitten nu weer in de voorgevel van het huisje. De komende tijd zal ik vooral het repareren van de kozijnen in de zijwanden onder handen nemen.

Maar nu alle wanden weer min of meer intact zijn heb ik eerst eens als proef het hele TBC-huisje in elkaar gezet. Tot mijn grote voldoening paste alles perfect in elkaar!

Wordt vervolgd

Vincent

1 comment

Leave a Reply

