Jeroen Koomen gebruikte de Van Leeuwenhoek microscoop replica; een impressie

Voor zijn afstuderen kreeg Jeroen Koomen een replica van de Van Leeuwenhoek microscoop. Hij heeft er al enig onderzoek mee verricht, in de stijl van Van Leeuwenhoek, getuige zijn verslag:

“Vanavond heb ik net als Antoni van Leeuwenhoek bij kaarslicht zitten experimenteren met zijn microscoop. Ik heb een beetje vals gespeeld, want ik weet hoe je preparaten moet maken die maar een cellaag dik zijn (en dat is nodig om de cellen goed te kunnen zien) en heb geprobeerd om een foto te maken van wat ik kon zien. De foto is niet heel geweldig, want het is nogal lastig om de microscoop in focus te houden en met de andere hand een foto te maken. Het beeld wat ik zelf door de microscoop zag was veel mooier. (…) De foto heb ik bijgevoegd, het zijn cellen van een ui belicht met kaarslicht.”

Ui bekeken door replica Van Leeuwenhoek microscoop

Ui bekeken door replica Van Leeuwenhoek microscoop

Ui bekeken door replica Van Leeuwenhoek microscoop

Ui bekeken door replica Van Leeuwenhoek microscoop

Cellen

Cellen

Dank je wel Jeroen voor je verslag en de mooie foto’s!

Meer informatie over de replica leest u hier.

Vera

1 comment
  1. Paul said:

    Beste Jeroen

    Ik ben paul steenhorst en maak deze microscopen bij Boerhaave
    In een woord fantastisch ,ik hoop dat ik dit als reclame mag gebruiken om nog meer Leeuwenhoeken te verkopen .Op deze manier heb je iets heel erg moois in je handen, waar dit een bewijs van is. En het aller aller aller belangrijkste !!!! steun je ook nog Museum Boerhaave.

    top man !!

Leave a Reply

