Hersenonderzoek: Inzending van Jonne, een MuseumJeugdUniversiteit student

Jonne is een van onze trouwe MuseumJeugdUniversiteit studenten. Lees hier haar blog over hersenonderzoek:

Het begon allemaal met de Museum Jeugd Universiteit in Museum Boerhaave (dat trouwens altijd erg leuk is om te doen) die ging over de hersenen van pubers. Het college werd gegeven door Eveline Crone, ze vertelde over haar onderzoek over de groei van de hersenen. Ik was nieuwsgierig naar wat dat inhield en ben op Google gaan zoeken. Uiteindelijk kwam ik op de site van het Brain and development Lab, de site van het hersen onderzoek. Ik las daar dat je je kon opgeven om mee te doen aan dat onderzoek. Kinderen vanaf 8 tot 18 jaar kunnen daar aan mee doen. Ik ben verder gaan lezen over wat dat inhield. Als je mocht meedoen ging je in een MRI scan en gingen ze een aantal testjes met je doen. Het leek me heel leuk, dus heb ik me opgegeven. Een jaar later belde een mevrouw dat ik mee mocht doen. Ze stuurde me een vragenlijst over je gezondheid, of je een beugel had die je niet uit kan doen.

Jonne in de MRI

Jonne in de MRI

Op zaterdag 13 augustus mocht ik de MRI scan in. Maar eerst werd uitgelegd over hoe het gebeurde en dat je in een best nauwe ruimte kwam. Toen ging het eindelijk gebeuren, de MRI scan in. Eerst moest ik alle spullen die metaal bevatte uit doen en moest ik kleding aan die ook geen metaal bevatte. In de MRI scan moest ik eerst vijf minuten stil liggen met mijn ogen dicht. Daarna moest ik twee hele leuke spelletjes spelen en daarna een stukje film kijken. Toen moest ik nog een paar opdrachtjes doen in een ander kamertje en toen was het al weer afgelopen. En kreeg ik allerlei cadeaus. Het was heel leuk en na twee maanden kreeg ik foto’s opgestuurd van mijn eigen hersenen. Cool hè!

Jonne's brein

Jonne's brein

Heb jij nou ook interesse ga dan naar: www.hersenen-in-actie.nl

Leave a comment